יש לכם נשירת שיער? הנה 22 סיבות אפשריות לכך:

גברים נוטים להתקרחות יותר מנשים ולכן נדמה שמאבדים את שערם יותר,
אבל תופתעו לשמוע כי נשים סובלות מנשירת שיער ושיער דליל, לא פחות מגברים. הסיבות לכך נעות ממצב בריאותי ומחוסר ויטמינים.
ברוב המקרים, ניתן לטפל באובדן שיער בשני המינים – גם בגברים וגם בנשים בדרכים שונות, הכל תלוי בגורם. הנה כמה סיבות נפוצות ופחות נפוצות שגורמות לפחות שערות על הראש.

 

התקרחות

נשירת שיער מסוג זה קשורה לגנים הגבריים, שניים מתוך שלושה גברים חווים אובדן שיער לפני גיל 60, ובמדינת ישראל אפילו אחוז הקרחים בגלל סיבה זו גדול יותר מאשר שאר העולם.

דרכי טיפול: קרמים כמו מינוקסידיל ניתן למרוח על השיער או ליטול תרופות כגון פרופסיה שיכולות לעצור נשירת שיער או אפילו לגרום לו לגדול.

יש עוד אופציה של ניתוח השתלת שיער.

 

תוֹרָשָׁה

נשירת שיער אצל נשים, הנקרא גם בשם התקרחות אנדרוגנית, הוא בעצם הגרסה הנשית של התקרחות בניגוד לגברים, נשים אינן נוטות לנסיגת שיער, מה שעשוי להשתנות זה צורת הצמיחה ודילול ניכר של שיער.

דרכי טיפול: כמו במקרה של גברים, נשים יכולות למרוח מינוקסידיל  כדי לעזור לשיער לגדול, או לפחות, לשמור על השיער.

 

הרזיה דרמטית

הרזיה היא לא דבר טוב אם לא מבצעים אותה בפיקוח, הרזיה במהירות היא צורה של טראומה לגוף ולפעמים היא מתבצעת תוך כדי חוסר ציות לכללי התזונה ויכולה לגרום לחיסרון של ויטמינים ומינרלים. . נשירת שיער יחד עם ירידה בולטת במשקל יכולה להיות גם סימן של הפרעת אכילה כמו אנורקסיה או בולימיה.

דרכי טיפול: איבוד משקל פתאומי ומהיר יכול לזעזע את המערכת, תהיה כנראה תקופה של נשירת שיער שיכולה להגיע לכמה חודשים, במידה והתזונה חוזרת להיות מאוזנת, תחזור צמיחת השיער.

 

לחץ פיזי

לחץ פיזי יכול לנבוע מטראומה שהגוף עובר לאחר ניתוח, תאונת דרכים, או מחלה קשה, אפילו משפעת. נשירת שיער זמנית יכולה להיגרם מלחץ פיזי שכזה ולגרום גם לאיבוד שיער הנקרא הצחנה. לשיער יש מחזור חיים מתוכנת: שלב צמיחה, שלב מנוחה ושלב נשירה. כשאדם עובר ארוע מלחיץ אז השיער מגיע לשלב של נשירת שיער. נשירת שיער לעתים קרובות תתרחש ותורגש שלושה עד שישה חודשים  לאחר הטראומה.

דרכי טיפול: השיער יתחיל לצמוח מחדש כשהגוף שלך יתאושש ויחלים מהלחץ ומהטראומה שעבר.

 

כימותרפיה

כימותרפיה הורסת את חלוקת התאים, ככה משמידים תאים סרטניים אך גם את חלוקת תאי השיער, לכן חלק מהפתרונות למחלת הסרטן יכולות לגרום לנשירת שיער בגוף אנושי.

דרכי טיפול: לאחר סיום הטיפול הכימותרפי, השיער יגדל בחזרה, אבל לעתים קרובות הוא יחזור עם מרקם שונה,יכול להיות קצת מתולתל אם לפני הטיפולים היה חלק או בצבע וגוונים שונים. חוקרים עובדים על תרופות ממוקדות יותר לטיפול בסרטן, אלה שיעקפו תופעה זאת ותופעות לוואי אחרות.

 

מתח נפשי

גם מצב נפשי מתוח יכול להשפיע על מצב השיער, סיבה זו פחות שכיחה לגבי תופעה של נשירת שיער אך מצב רוח נשפי בהחלט יכול לגרום לתופעה זו, לדוגמא: במקרה של גירושין, לאחר מותו של אדם אהוב, או תוך דאגה של בן להורה מזדקן.

אבל בדרך כלל, מתח נפשי לא גורם לנשירת שיער בצורה ישירה אלא מחריף בעיה שכבר קיימת ומעצימה אותו מה שמזרז את נשירת השיער.

דרכי טיפול: נשירה שכזו זה בסופו של דבר תשכך כמו זו שבמתח פיזי. למרות שלא יודעים בוודאות אם הפחתת מתח יכולה לעזור לשיער להפסיק לנשור, היא בטח לא יכולה להזיק. מומלץ לנקוט צעדים כדי להפחית מתח וחרדה, כמו התעמלות מרובה, טיפול נפשי, או קבלת תמיכה מסוג אחר.

 

הֵרָיוֹן

הריון הוא סוג של מתח פיזי שיכול לגרום לנשירת שיער, לפעמים נשירת שיער שקשורה להריות תתחיל לאחר הולדת התינוק ולא במהלך ההריון עצמו – לידה היא גורם טראומטי לגוף האישה.

דרכי טיפול: אם שיערך נשר בהריון או לאחר הלידה תהיי בטוחה שהשיער שלך יגדל שוב בעוד כמה חודשים לאחר הלידה.

 

הורמונים נשיים

במהלך ההריון יש שינוי הורמונלי שיכול לגרום נשירת שיער ואם יש לך במשפחה היסטוריה של נשירת שיער אז תופעה זו סבירה. השינוי במאזן ההורמונלי המתרחש בגיל מעבר יכול גם הוא לגרום לאותה התוצאה.

דרכי טיפול: יש להיוועץ עם הרופא לגבי סוגי אמצעי מניעה לנשירת שיער וכמובן להדגיש את העובדה שאת בהריון. עצירת גלולות למניעת הריון גם יכול לפעמים לגרום נשירת שיער, אבל זה זמני.

 

חוסר ויטמין B

ויטמין B ברמה נמוכה היא סיבה לנשירת שיער.
דרכי טיפול: תוספי ויטמנים יכולים לפתור את הבעיה בקלות. בנוסף, יש לבצע שינוי תזונתי ולצרוך ויטמין B טבעי, למשל בשר. בדגים, פירות ללא הדרים, ירקות עמילניים. תזונה נכונה ומאוזנת בשפע פירות וירקות וכן חלבון רזה היא טובה לנו. שומנים כגון אבוקדו ואגוזים יהיה טובים לשיער שלך ולבריאות שלך באופן כללית.

 

יותר מדי ויטמין A

צריכה יתרה של תוספי מזון או תרופות המכילות ויטמין A יכולה לגרום לנשירת שיער, הצריכה היומית המומלצת של ויטמין A היא 5,000 יחידות בינלאומיות (IU) ליום למבוגרים ולילדים מעל גיל 4; תוסף יכול להכיל 2,500 עד 10,000 IU.
דרכי טיפול: גורם זה של נשירת שיער הוא הפיך, ברגע שהפחתת את צריכת וויטמין ה-A העודפת, נשירת השיער נבלמת ותשוב לגדול באופן נורמלי.

 

חוסר חלבון

אם התזונה אינה נכונה ואין מספיק חלבון, הגוף עשוי לקחת את החלבון שמיועד לצמיחת השיער, לפי מחקרים זה יכול לקרות חודשים ספורים בין חודשיים עד שלושה חודשים לאחר ירידה בצריכת חלבון.

דרכי טיפול: חלבון נמצא בטבע בשפע וצריך רק לדעת מה לאכול: דגים, בשר וביצים ומומלץ לשלבם בתזונה היומיומית שלכם. אם אתם צמחוניים ולא אוכלים מוצרים מין החי ובשר אז ישנם תחליפים טבעוניים ומקורות חלבון מן הצומח.

 

בלוטת התריס

בלוטת התריס ממוקמת בצוואר והיא מייצרת הורמונים אשר  קריטיים למטבוליזם וכן לצמיחה והתפתחות, כאשר יש בעיות תפקוד לבלוטת התריס, היא יכולה לגרום לנשירת שיער. בדיקה אצל רופא יכולה לקבוע אם זה הגורם לנשירה.

דרכי טיפול: יש להיוועץ עם רופא ולבדוק אם תפקוד בלוטת התריס תקינה ואם לא לקבל תרופות מתאימות. לאחר שרמת התפקוד של בלוטת התריס שלך תחזור למצב נורמלי, גם השיער שלך יחזור לתפקוד נורמלי.

 

אֲנֶמִיָה

אנמיה נגרמת עקב חוסר ברזל, כמעט אחת מכל 10 נשים בגילאי 20 עד 49 סובלת מחוסר ברזל (הסוג הנפוץ ביותר של אנמיה), מה שמהווה אחד מגורמים לנשירת שיער. יש לבצע בדיקת דם ולוודא שהכן מדובר באנמיה.

דרכי טיפול: תוסף ברזל פשוט אמור לעזור ולפתור את הבעיה. בנוסף לנשירת שיער, תסמינים אחרים של אנמיה כוללים סחרחורות, עייפות, כאבי ראש, עור חיוור, קרות ידות ורגליים.

 

נשירת שיער הקשורות למערכות אוטואימוניות (אלופציה אראטה)

נשירת שיער מסוג זה היא תוצאה של מערכת חיסונית פרועה. הגוף מתבלבל. המערכת החיסונית רואה את השיער כגורם זר ודוחה אותו.

דרכי טיפול: זריקות סטרואידים היא הפתרון הראשון לטיפול באלופציה אראטה, המופיע כמו נשירת שיער בטלאים בצורה סיבובית על הראש. תרופות אחרות, כולל Rogaine, עשויות לעזור גם במקרה זה אך כמובן יש להיבדק אצל רופא.

 

זָאֶבֶת

זאבת יכולה לגרום לנשירת שיער כמו מחלות אוטו אימוניות אחרות . מדובר במקרה של טעות בזיהוי: תאי מערכת החיסון של הגוף תקופים את השיער. למרבה הצער, השיער בנשירת שיער מסוג זה (עקב זאבת) לא יגדל בחזרה.

דרכי טיפול: אולי כדאי לך לנסות תסרוקת חדשה להסוות את הנזק –  אם נשירת השיער היא קלה, שיער קצר, למשל, הוא יותר חזק מאשר שיער ארוך ועשוי להסתיר טוב יותר קרחות.

 

תסמונת השחלות הפוליציסטיות

תסמונת השחלות הפוליציסטיות (PCOS) היא חוסר איזון בהורמוני מין זכריים ונקביים. עודף של אנדרוגנים יכול להוביל לציסטות בשחלות, עלייה במשקל, סיכון גבוה יותר של סוכרת, שינויים הנדים, פוריות, כמו גם שיער דליל. כשלהורמונים הגבריים יש ייצוג יתר, נשים עלולות להיתקל גם ביותר שיער על הפנים והגוף.

דרכי טיפול: טיפול PCOS יכול לתקן את חוסר האיזון ההורמונלי ולעזור להפוך חלק מהשינויים הללו. טיפולים כמו תזונה, פעילות גופנית, וגלולות למניעת הריון, כמו גם טיפול ספציפי שיכול לתת מענה לסיכון פוריות או סוכרת.

 

תרופות נוגדות דיכאון, תרופות לדילול דם, ועוד

נשירת שיער עלולה להיגרם עקב סוגים מסוימים של תרופות. השכיחים ביותר בקרב אותם סוגים הם מדללי דם מסוימים, תרופות ללחץ דם המכונות חוסמי בטא. תרופות אחרות שעלולות לגרום לנשירת שיער כוללות methotrexate (המשמשת לטיפול במחלות ראומטיות וכמה מחלות עור), ליתיום (להפרעה דו קוטבית), תרופות נוגדות דלקת לא סטרואידיות (NSAIDs) כולל איבופרופן, ואולי תרופות נוגדות דיכאון.

דרכי טיפול: אם לאחר בדיקה אצל רופא נמצא כי אחד או יותר מהתרופות שלך גורם לאובדן שיער, יש לדבר איתו על או הורדת המינון או מעבר לתרופה אחרת עם פחות תופעות לוואי שיכולות להשפיע על השיער.

 

טריכוטילומניה – הפרעת שליטה בדחפים

טריכוטילומניה, זוהי התהנגות אבנורמלית והיא גורמת לאנשים למשוך את השיער שלהם באופן כפייתי החוצה. זה קצת כמו עווית, האדם משחק כל הזמן במשיכת השיער שלו. למרבה הצער, משיחת השיער באופן קבוע זה יכול להרוס את ההגנה הטבעית של השיער ולהחליש את שורשי השיערה עד להתקרחות שיער. לעתים קרובות טריכוטילומניה מתחילה לפני גיל 17 והוא פי ארבעה בקרב נשים מאשר אצל גברים.

דרכי טיפול: תרופות מסוימות נוגדות דיכאון עשויות להיות יעילות וכן טיפול פסיכולוגי או התנהגותי.

 

תסרוקות מיוחדות

אם את מבצעת לאורך שנים טיפולי סטיילינג ושיער אינטנסיבים זה יכול לגרום לשיער שלך לנשור. טווית שיער או שורות תירס וכן החלקות שיער, בשמן חם או כל סוג של חומר כימי או חום גבוה וגם צמות מהודקות – כל אלה דוגמאות של עיצוב קיצוני פרקטיקות כאלה באמת יכולות להשפיע על שורש השיער, והשיער שלך לא יוכל לגדול בחזרה.

דרכי טיפול: נסו להימנעות מסגנונות טיפולים אלה, השיער צריך להיות מאוורר, הגבילו את השימוש במוצרים כימיים לא יותר מפעם בשבוע.

 

הְזדַקְנוּת

זה לא נדיר לראות גברים ונשים עם שיער דליל וגם נשירת שיער בגיל מבוגר, אנחנו מדברים על גילאי 60-50.

דרכי טיפול: ניתן לבצע טיפולים קוסמטיים לשימור שיער, כמובן לאחר שלא אובחנה בעיה אחרת היכולה לגרום לתופעה.

 

סטרואידים

סטרואידים שלוקחים ספורטאים לחיזוק השריר יכולים לגרום לאיבוד שיער.

דרכי טיפול: יש להיוועץ עם רופא

 

שילוב של כמה סיבות ממה שכתוב לעיל

יכול להיות שהסיבת נשירת שיער והתקרחות או שיער דליל מורכבת מכמה סיבות לכן לאחר בדיקה רפואית מקיפה ואבחון כל הבעיות אצל רופא ניתן לפרוט את כל הסיבות ולתת טיפול הולם לכל בעיה בפני עצמה.

 

קרדית: נשירת שיער – סיבות, גורמים ופתרונות.