נשירת שיער תורשתית – מהם הסיבות ומהם הפתרונות.

למה השיער כל כך חשוב לנו? כמה מילים על השיער בתרבות

אחד החברים שלכם מחזיק מסרק קטן ברכב- ממש ליד המראה הקדמית ומסתרק כשיש פקקים וחברה שלך לא יכולה לצאת מהבית בלי שהיא עושה פן ובטוחה שהשיער שלה מושלם ואמא שלך נמצאת בכל יום חמישי במספרה של איציק.. כן. כך זה עובד ולא ניתן להתעלם מהעובדה שלמראה השיער שלנו יש חשיבות עליונה. אבל האם אי פעם שאלתם את עצמכם את השאלה – "למה? למה השיער כל כך חשוב?" הרי לא מדובר על יד או רגל, זה בסך הכל שיער והוא לא חיוני לתפקוד היומיומי שלנו. התשובה לשאלה טמונה בקישור שאנו יוצרים בין מיניות ושיער. חישבו על כך לרגע – אנו משחקים בשיער, מריחים אותו, מלטפים אותו, משנים תספורת, צובעים, משתמשים בתוספות שיער, מחליקים, מסלסלים וכו'- כל זאת כדי למשוך תשומת לב משום שכאשר השיער נראה טוב בעיננו אנו מרגישים מושכים ובטוחים בעצמנו, לכן, כאשר השיער נושר ואנו לא מדברים על נשירה נורמלית (בכל יום יכולות לנשור לנו 100 שערות והדבר לא נחשב לנשירה) אנו עשויים להרגיש מבוגרים, לא מושכים ולא יפים.

אז מה בדיוק נחשב לנשירת שיער? דברו אלי במספרים

לא. אנחנו לא נתחיל לספור את השערות – לא היום, אבל כן נגיד שנשירת שיער מתאפיינת בדלדול הדרגתי כך שנוצר מצב של קרחת מלאה או קרחות. אם הנשירה מתבצעת בהדרגה והופכת להיות בולטת ככל שמתבגרים עשויה הסיבה להיות תורשתית. נשירת שיער תורשתית אצל גברים הינה תופעה נפוצה. התורשה היא הגורם המרכזי ביותר לנשירה אצל גברים אך חשוב לזכור שהגנים מגיעים משני ההורים אז לא בטוח שאם האב קרח גם הבן יקריח. גם נשים סובלות מהקרחה אך בכמות נמוכה יותר מהגברים. נשירת שיער תורשתית אצל נשים שונה מהנשירה התורשתית של הגברים- אם אצל גברים עשוי השיער להתחיל לנשור בגיל 20 אצל הנשים תופיע הנשירה בגיל המעבר- כאשר רמות האסטרוגן ירדו. במידה והנשירה מופיעה בגיל צעיר יותר היא תבלוט יותר אצל גברים.

סיבות נוספות לנשירת שיער

נשירת שיער תורשתית היא לא הסיבה היחידה לנשירת שיער. נשירת השיער יכולה להיות גם תוצאה של לחץ נפשי או מצוקה גופנית, תזונה לקויה- למשל מחסור בויטמינים, מחסור בברזל, מחסור בחלבון או דיאטה קיצונית – כל אלו יכולים לגרום לנשירה. נוסף על נשירת שיער מתורשה לחץ או תזונה עשוי השיער לנשור בעקבות מחלות שמתקיפות את הקרקפת – מחלות אלו יכולות להיות סוכרת, מחלות אוטואימוניות, מחלות דלקתיות, זיהומים, תרופות נגד דיכאון, תרופות נגד לחץ דם, תרופות נגד מחלות פרקים ועוד. כמו כן, יכולה הנשירה להיות תוצאה של שינויים הורמונליים או של טיפוח שגוי- מתיחה חזקה של השיער, שימוש במכשירים וכימיקלים, צביעות רבות, הבהרות ועוד.

לשים לב לשיער ולבדוק את הסיבות לנשירה אצל בעל מקצוע

נשירת שיער היא לא מחלה אך חשוב לשים לב אליה משום שבחלק מהמקרים השיער נושר בעקבות בעיות בריאותיות וצריך להכיר בהן כדי לשנות את מצב ולחזור אל קו הבריאות. במידה ומבחינים כי לאחר הסרוק נותרות שערות רבות או שלאחר כל מקלחת מופיעות מעל ל- 50 שערות (פחות או יותר) יש לגשת לבדיקה אצל דרמטולוג. ברוב המקרים תהיה הנשירה גנטית אך כפי שציינו ישנן סיבות נוספות אשר עשויות לגרום לשיער לנשור. לאחר הבדיקה יהיה ניתן להבין מהו מקור הבעיה ולטפל בנשירה.