נשירת שיער בראש

נשירת שיער מהראש הינה תופעה מוכרת וטבעית אך אצל חלק מהאנשים מדובר על נשירה קיצונית שעלולה לגרום לדילול שיער ואף להתקרחות. נשירת שיער בראש מתרחשת אצל נשים, גברים, ילדים ובני נוער אך הסובלים העיקריים ממנה הם הגברים. אם לא הכרתם את מחקרו של ג'ימס המילטון- מחקר שעוסק בהתקרחות הגברית אולי תמצאו בו עניין. המילטון הציג סולם אשר מפרט את שלבי ההתקרחות של הגברים. סולם השלבים שהוצג לפני יותר מ- 50 שנה נשאר אקטואלי גם בימינו.

נקצר עבורכם את התהליך: בתחילה הנשירה כמעט ולא נראית לעין, לאחר מכן מופיעה נשירת שיער בקדמת הראש וניתן גם להבחין בנשירת שיער בצדי הראש (במילים אחרות- "מפרצים"), לאחר מכן נוספת קרחת גם בקודקוד של הראש, בהמשך הנשירה מתחזקת ומעמיקה עד שקרחת הקודקוד מתאחדת עם הקרחת שנמצאת בקדמת הראש. בסיום תהליך ההתקרחות נשארת רצועת שיער דלילה שנמצאת מהצדעיים עד העורף.

כמה מילים על נשירת שיער נקודתית

נשירת שיער נקודתית בראש עלולה להיות תוצאה של התעסקות רבה מידי בשיער. הברשות רבות וצביעות רבות למשל עלולות לגרום לנשירה. כמו כן, עשויות תסרוקות מסוימות לגרום לנשירה הנקודתית – צמות הדוקות הינן דוגמה לתסרוקת שכזו.

מה הקשר בין נשירת שיער וגירוד בראש?

גירוד בראש ונשירת שיער עשויים להופיע בעקבות סבוראה. הסבוראה יכולה להתפרץ בעקבות חוסר בשעות שינה, לחצים, תזונה לא מאוזנת ועוד. למחלה יש כמה סימפטומים, ביניהם: הפרשות שומניות בפנים או בקרקפת, גירודים בעקבות הפרשות שומן שהצטברו על הקרקפת או בשורשים של השיער, עור אדמומי, פריחה וקשקשים צהובים ונשירת שיער. הנשירה נוצרת בעקבות סתימה של נקבוביות הקרקפת ושורשי השיער- כתוצאה מכך השיער לא מצליח לקבל את החומרים הנחוצים ולא יכול לצמוח.

נשירת שיער כיסוי ראש – האם כיסוי ראש יכול לגרום לנשירת שיער?

כאשר השיער מכוסה באופן מתמיד או כאשר הקרקפת נוטה להזיע השיער לא מצליח להתאוורר והלחות לא מתאדה כך שהיא נשארת על הקרקפת ומתערבבת בשומן הטבעי של השערות. נשים שחופפות את השיער, מסרקות אותו ושמות כיסוי ראש עשויות לגרום לשיער להישבר. נוסף על כך, עשויה הסרת וחבישת הכיסוי לגרום לשיער להיתלש. ניתן לפתור את בעיית נשירת שיער עקב כיסוי ראש בדרכים רבות: מומלץ למשל לרכוש כיסוי ראש שמורכב מחומר טבעי כמו כותנה, יש לייבש את השיער לפני חבישת הכיסוי, אין להדק את השיער או לקשור אותו בגומייה חזקה ומומלץ שלא לצבוע אותו ולא להחליק או לסלסל אותו.

כמה המלצות לטיפולים נגד נשירת שיער

נשירת שיער עשויה לגרום לפגיע המראה החיצוני וירידה בביטחון העצמי אך בחלק מהמקרים ניתן לטפל בה.

להלן 4 המלצות לטיפולים בנשירת שיער:

1.פרופסיה – גברים שסובלים מנשירת שיער יכולים לקיים פגישת ייעוץ עם רופא מנוסה ולבדוק האם כדאי להם לקחת תרופה בשם פרופסיה. התרופה עשויה עכב ולשפר את מצבו של השיער. יש לציין שהתרופה פחות אפקטיבית בשלבים מאוחרים של התקרחות.

  1. מומלץ לבדוק את רמת הברזל- הרבה נשים צעירות סובלות מנשירה שמקורה במחסור בברזל. במקרים של נשירה מומלץ לבצע בדיקת דם ואם קיים מחסור יש לצרוך תוספי ברזל.
  2. בדיקות הורמונליות – במקרים של ווסת לא סדירה ונשירה, שיעור יתר או פצעי בגרות יש לבצע בדיקות הורמונליות שכן יכול להיות שהנשירה נגרמת בעקות שחלות מרובות ציסטות- תסמונת שמתאפיינת ברמות גבוהות של הורמון מין זכרי שגורם לדילול השיער. הטיפול בתסמונת יתבצע באמצעות גלולה ייחודית נגד הריון.
  3. צריכת תוספי תזונה חיוניים – צריכת תוספי תזונה שונים עשויה לסייע במניעת הנשירה. הרכיבים החשובים לשיער הינם- חלבונים, אבץ, ברזל, ביוטין, ויטמין B, אומגה 3 ועוד.

* יש לציין כי קיימים עוד מגוון טיפולים אפשריים נגד נשירת שיער.