מאכלים למניעת התקרחות. יש כזה דבר?

בישראל גברים רבים, ולעיתים גם נשים, סובלים מנשירת שיער. סיבוב קצר ברחוב ומבט מהיר על הגבר הישראלי הממוצע ילמד אתכם כי תופעת ההתקרחות נפוצה מאוד בישראל וכי כיום ישנם יותר גברים מקריחים וגילם צעיר יותר מבעבר. ההתמודדות עם תופעה זו והפתרונות המוצעים בנושא הם רבים ומגוונים. ישנן דרכים מלאכותיות לפתור בעיה זו כמו שימוש בפאות וישנה האפשרות של מניעת התקרחות טבעית בעזרת שימוש בתוספי תזונה, תרופות, שמירה על תזונה נכונה ועוד. במאמר זה תלמדו מעט על התזונה המתאימה למי שסובל מהתקרחות ועל מאכלים למניעת התקרחות.

ממה נגרמת נשירת השיער

לפני שנבין כיצד למנוע או לטפל בנשירת השיער עלינו להבין כיצד בנויה השערה ומה גורם לה לנשור. באופן טבעי נושרות בכל יום בין 50 ל- 100 שיערות. זוהי נשירה טבעית ותקינה אותה ניתן לראות על מברשת השיער לאחר ההסתרקות או במקלחת. אם השערות בריאות הן יוחלפו תוך זמן קצר בשערות חדשות שיצמחו במקומן. אז מה גורם לכך שישנן שיערות שנושרות ולא צומחות מחדש? גורמים רבים יכולים לפגוע בצמיחת השיער ולגרום להתקרחות, זמנית או קבועה: תרופות שונות, טיפולי כימותרפיה והקרנות, חשיפה לכימיקלים שונים, מחלות, גורמים הורמונאליים, תזונה לקויה, מתח נפשי ועוד.

כיצד תזונה לקויה מובילה להתקרחות

בגופנו ישנו הורמון הנקרא דיהידרו טסטוסטרון או בקיצור DHT. הורמון זה ידוע כאחד הגורמים המרכזיים בתהליך ההתקרחות. הורמון זה נוצר כאשר טסטוסטרון בא במגע עם שני אנזימים בגוף בשם 5 אלפא רדוקטז מסוג 1 ו-2. בראשנו ישנם זקיקי שערה אשר רגישים ל-DHT וכאשר הם באים במגע עימו הם נוטים לנשור. ומה הקשר לאוכל, תשאלו? הטסטוסטרון המדובר, ממנו מתפתח ה-DHT, מופק מכולסטרול. תזונה רוויה בשומנים תעלה את רמת הכולסטרול בגוף ומשם ישנה אפשרות כי גם רמת ה-DHT בגוף תעלה. לכן, ניתן להבין כי ישנם מאכלים אשר יעלו את הסיכוי להתקרחות וישנה אפשרות לאכול מאכלים למניעת התקרחות.

מזון למניעת התקרחות

כאמור, הטסטוסטרון שבגופנו מופק מכולסטרול. רוב הכולסטרול המצוי בגופנו מופק משומנים רוויים. כפועל יוצא מכך ניתן לומר כי תזונה שתהיה דלת שומנים רוויים ודלת כולסטרול תביא להפחתה של הטסטוסטרון בגוף. הפחתת כמות הטסטוסטרון תביא בתורה להפחתה בכמות ה-DHT, וזו תביא לירידה בנשירת השיער. לפיכך כדאי להימנע מאכילת מזונות עשירים בשומן רווי או כולסטרול.

מאכלים רווי שומן או כולסטרול

הגענו לשורה האחרונה: מה הם אותם מאכלים למניעת התקרחות שכדאי להוריד מהתפריט שלנו. מאכלים הידועים כעשירים בשומן רווי וכולסטרול הם חמאה, כבד עוף, שמנת לסוגיה, מוצרי בשר שמנים כגון בשר בקר, בורקסים וג'חנונים, מרגרינה, חטיפים קנויים, וופלים וכן חלמון ביצה. כמובן שישנם מאלים נוספים שיש לכלול ברשימה זו, ולכן מומלץ כי בכל פעם שאתם קונים מוצר מזון כלשהו או פותחים אריזה כדי לאכול את תוכנה הביטו על טבלת הערכים התזונתיים המופיע עליה ובדקו את רמת הכולסטרול והשומן הרווי. שימו לב- שומן צמחי מוקשה, חצי מוקשה ושומן טראנס גם הם שומנים רוויים ובכל מקרה כדאי להימנע מהם. מלבד מניעת התקרחות, תרוויחו על הדרך גם ירידה במשקל והפחתת הסיכוי למחלות לב. שווה, לא?